روز های من - MY DIARY

+++اولی گفت:
"هر کی نره تو مجلس امام حسین(ع) خسران زده حساب میشه؛ خسران با ضرر فرق داره ها .خسران یعنی کسی اصل سرمایه اش رو هم از دست بده تو معامله! ولی ضرر یعنی فقط سود نکنه!  "

+++دومی گفت:
"اثرات اشک ریختن بر مصیبت حسین (ع) و می دونم و می دونم خدا چه ریخت و پاشی می کنه واسه گریه کن حسین(البته در حد فهم کوچیک خودم، وگرنه الطاف واقعی خدا رو نمیشه فهمید)
اما از روضه خوشم نمیاد به این دلایل:
1.اغلب روضه خوان ها قبل از گفتن کلامی پقی می زنن زیر گریه و جو را تحت تاثیر قرار می دهند و اصل مطلب را که بیان هدف و آموزه های عاشوراست تحت الشعاع میکنن.
2.اغلب روضه خوان ها به بازآفرینی واقعه ی عاشورا می پردازند فقط برای تهییج فضای مجلس که به نظر من ضربه ی بزرگی به اسلام وارد می کنن.مثلا یک سال می گویند امام از شدت تشنگی زبانشان خشک شده بود،سال دیگر افزون می کنند که امام از ضعف روی پا بند نبود، سال بعد غش و ضعف،و ...
واقعه ی عاشورا که داستان رستم و سهراب نیست که چون داستان شفاهی بوده و سینه به سینه نقل شده بشود به آن متناسب با زمانه چیزی افزود!
3.اغلب در روضه به جای "چرایی" کشته شدن امام با آب و تاب به " چگونگی" کشته شدن ایشان می پردازند.
به قول مرحوم استاد شریعتی به جای نشان دادن افکار حسین زخمهای بدنش را نشانمان می دهند و بزرگ ترین درد او را تشنگی بیان می کنند، و حال آنکه امام تشنه ی لبیک بود نه آب!
4.اغلب روضه ها فقط لختی تحت تاثیر قرار گرفتنه ، درد دین به آدم نمی دهد.لذا تا در روضه هستند خون می گریند و حسین حسین سر می دهند اما به محض بیرون رفتن از روضه بی خیال کل یوم عاشورا به زندگی قبلشان ادامه می دهند!
...
ناگفته نماند که من دید اکثریتی را گفتم و نه تمام روضه ها!
به نظر من به جای روضه رفتن کتابی درباره ی واقعه ی عاشورا بخوانند و پای مباحث عالی تلویزیون بنشینند ثواب بیشتری می کنند.
برای معرفی هم کتب سید مهدی شجاعی و از برنامه های تلویزیون مصباح و صحبت های دکتر رجبی دوانی را پیشنهاد می کنم یک بار امتحان کنند.
من که تا به حال یک بار هم به روضه نرفتم و اصلا هم احساس خسران نمی کنم،
بجای اشکهای تحت تاثیری روضه پای کتابها و تحلیل های عاشورا اشک ریختم که حس و حالی وصف ناشدنی ایجاد می کنند.
یا حق"

+++سومی گفت:
"معرفت یه باله پروازه اما بدون محبت که اون بال دیگه س هدف حاصل نمیشه
ینی اینکه میشینی کتاب میخونی و تحلیل های عاشورا رو گوش میدی داری یه بالتو تقویت میکنی، که البته نوعی محبت هم میاره اما نه کامل
آقای شریعتی درست گفتن اما باز یه بالشو در نظر گرفتن.
اونایی هم که بعد روضه میرن سراغ گناه بال پروازشون ناقصه،معرفت ندارن.


مجلس روضه ی ارباب منبع انرژی های مثبته،چون محل فرود فرشته هاس
چون محل ورود ائمه ست.
اگه خواستی برات روایت و داستان موثقشو میگم.
ائمه ی ما امر میکردن به روضه خوندن بعد خودشون هم گریه میکردن..
حالا اینکه بعضی ها درست روضه خونی نمیکنن دلیل نمیشه که همه ی مجالس رو رها کرد،هرچند که اونجاها هم نظر رحمت خدا بهش میشه اما ..
شما برو اونجایی که خوب میخونن.
اون اشکی که تو روضه ریخته میشه ، پای کتاب ریخته نمیشه.
اشک برای ارباب نشاط و آرامش میاره."


+++چهارمی گفت:

"سلام دوباره
من از همه تشکر فراوان می کنم.
دوستان توجه کنن طی طریق ال الله یک مسیر واحد نیست.
هرکس خواهان مقصد باشد به نحوی این مسیر را می جوید
یکی با کتاب ،دیگری با خودشناسی و فلسفه و دیگری با تلمذ پیش استاد...



با دوست گرامی، دومی،  موافقم که بسیاری از مجالس ما از هدف واقعی دور شده اند.
(هر کس از مقتلی می خواند وشاید برای عوام مردم ،بدعت و تهمت به نظر بیاید و از نظر شما سروران که اهل تفکر و تحقیق اید این طور باشد که همه می خواهند به نوعی سختی ای که به سرورمان و اهلش گذشت را بازگو کنند تا شنونده بهتر دل دهد و ارتباط برقرار کند و خدا ببخشد بر کسانی که ناخواسته سخن غیر معتبر میزنند)
(من به شخصه سعی می کنم اگر شک دارم ،یا حرفی نزنم یا حتما ذکر کنم مشکوکم!! که شنونده ،فرض بر صحتِ 100درصد نکند)

با دوست گرامی،سومی، موافقم چون به نطرم شرکت در این مجالس و رونق دادن به آن
با اینکه مضرراتی (همانطور که اولی ،فرمودند)دارد اما مزایا و خیر آن  خیلی افضل و بزرگتر است.

درثانی، اولی عزیز الان بیش از هر وقت دیگر امر به معروف و نهی از منکر احساس می شود. این حرف من و آقای خامنه ای و حاج آقا... و که که نیست!
اگر الان حتی پیرمرد و پیرزن با تجربه ،کمتر از آنچه باید ، امر و نهی میکند در امور دین
(مثلا تذکر مودبانه به همین روضه خوان ها یا بچه هیئتی ها)خوب یعنی...
بی خیال امر به معروف و نهی از منکر؟؟؟!!!
معلومه که نه!
خب چی کنیم؟؟
بازم معلومه من و شما هم باید بریم هیئت باید بریم روضه باید بریم مسجد (حضور همه جانبه) با اخلاق و رفتارمون (اولا) بگیم اینا خلاف حکم خداست یا خدا اینجور زیاد نمی پسنده و رفتار درست و نشون بقیه بدیم. درسته؟؟
پس یا علی بگیم و از مادرمون حضرت فاطمه(س)مدد بگیریم با وضو بریم یه حضور همه جانبه تو اینترنت ، تو خیابون ، تو دانشگاه ، تو مسجد و تو عروسی داشته باشیم
باشد امام زمان نظر لطفی بر ما کند!"

نظرات  (۱)

  • زهره(پروانه های محبت)
  • سلام علیکم...

    من هم با سومی موافقم...

    درسته که بعضی از روضه ها هدف امام حسین رو بیان نمی کنن و فقط نحوه ی شهادت یاران بزرگوارشون وسختی هاشون رو بیان می کنن .وهدف اصلی شون بیشتر احساساتی کردن اون شنونده است

    واز شناخت امام حسین کمتر حرف می زنن..

    من بهشون حق میدم به این دلیل که نمیشه هر دو رو یه جا بیان کرد...

    هر کدومشون نیاز به لحن خاصی دارن...

    به نظر من بهترین کار این هستش که قبل از روضه و سینه زنی یک منبر .سخرانی در باره ی هویت امام حسین واهداف ایشون که جلب رضایت خداوند بوده صحبت کنند...

    به نظر من هر دوش نیازه...

    حالا هر چقدر که این کتاب ها  رو بخونی باز اون حالی که باید بدست بیاری نمیاری...

    بخشی از این کتاب رو خوندم اما کتاب التهابی رو که باید به وجود بیاره نمیاره...البته بسیار کتاب مفید وارزشمندی هست....

    این پستتون هم جدید و هم جالب بود..

    اپ نیستم...!

    یاحق

     

    پاسخ:
    سلام
    خانم "زهره" متشکرم
    از اینکه نظرتون رو سر حوصله می نویسسین و زمان میذارین!
    و البته ممنون که میگن آپ نیستین!
    خواهش می کنم!
    موفق باشین!
    درس ها رو به راه شد؟...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی